קליק וזה מוכֶר! תוכניות שותפים באינטנרט

שתפו את התוכן על החברים שלכם:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

מיכל מורנו מורנו'ס המומחים לשיווק באינטרנט, מתוך עצמאי בשטח

מהי תוכנית שותפים?תוכנית שותפים (Affiliate program) הינה מודל מתקדם לשיווק באינטרנט בו בעל האתר מתוגמל על רכישות או הרשמה לשירות שמבצעים גולשים שהופנו מאתר האינטרנט שלו לאתרי המפרסמים. זהו מודל עסקי ריווחי המאפשר לכל בעל אתר מצד אחד לספק ערך מוסף של חווית גלישה לגולש באתר שלו, ומצד שני לתרגם את תנועת המבקרים באתר האינטרנט לרווחים.
המפרסמים השונים מציעים תוכניות שותפים שונות המתגמלות את בעל האתר כ"שותף" בעבור מכירה, הפניה עסקית, או הקלקה על מודעה. גובה העמלות משתנה ממפרסם למפרסם ומתוכנית לתוכנית, וכל בעל אתר "שותף" יכול לקבוע מהי התוכנית המתאימה לו ולגולשי האתר שלו, ולהוסיף אותה לאתרו. בעלי אתרים רבים משלבים באתר תוכניות שותפים ממוקדות לקהל היעד שלהם ויוצרים לעצמם אפיקי הכנסה נוספים.שוק תוכניות השותפים בישראל התפתח באופן ניכר באחרונה ולבעלי אתרים בישראל יש כיום מגוון אפשרויות ותוכניות המוצעות בטכנולוגיות שונות. אל מול מבחר מגוון זה, נשאלת השאלה כיצד נבחר את התוכנית המתאימה ביותר עבור האתר שלנו: זו אשר תהיה בעלת התגמול הגדול ביותר ושתשרת את המודל העסקי של האתר השותף בצורה הטובה ביותר.
מאמר זה בא לענות על שאלות אלה ואחרות, ולסייע לבעלי אתרים בבחירת תוכנית השותפים המתאימה ביותר לאתר שלהם.מפעילי התוכנית
כשותף המפרסם אתרים אחרים, האינטרס של בעל אתר הינו קבלת תשלום ורווח. כך שהפרמטר המשמעותי ביותר בבחירת תוכנית השותפים הינו מיהו מפעיל התוכנית ומהו מוסר התשלומים שלו – שהרי גובה ההכנסות מתוכנית השותפים אינו רלוונטי כל עוד היא אינה משלמת.
בדיקת הגוף אשר מפעיל את תוכנית השותפים צריכה להתמקד במוניטין ואמינות, ולהתבצע במידת האפשר מול שותפים אחרים אשר התנסו באותה תוכנית. הכלי המתאים ביותר לבדיקה זו הנו פורומים המתמקדים בתוכניות שותפים ובהם מתקיימת תקשורת ישירה בין מפעילי אתרים המשתתפים בתוכניות שותפים.תנאי התוכנית
תנאי התוכנית מורכבים ממספר פרמטרים הקובעים, בסופו של דבר, את הרווח שתוכל לגזור אתה כשותף בתוכנית. ישנם מספר פרמטרים הנכנסים תחת קטגוריה זו ולהלן המשמעותיים שבהם:

מודל התשלום- תוכניות שותפים משלמות במגוון של מודלים: לפי חשיפות, לפי קליקים, לפי לידים (הפניות עסקיות), ולפי מכירות (באחוזים או סכום קבוע). בעלי אתרים שותפים נוטים להעדיף את המודלים הראשונים (חשיפות והקלקות) מכיוון שאלה מבטיחים תשלום ללא קשר לתוצאות הסופיות של הקמפיין, בעוד המפרסמים נוטים להעדיף את האחרונים.
שיעור התשלום – כמה התוכנית משלמת עבור כל אלף חשיפות/ קליקים/ לידים/ מכירות, ובמקרה של תשלום לפי אחוזים, מהם המוצרים באתר ומה מחיריהם?
מכירות משנה – האם התוכנית מתגמלת גם עבור הרכישה השניה והשלישית של אותו לקוח. הדבר משמעותי יותר אצל מפרסמים המוכרים שירות או מנוי שסיכויי הרכישה החוזרת שלו גבוהים.
תוקף ההפניה – בתוך כמה זמן מהפנייתו הראשונה של הלקוח לאתר המפרסם ועד לרכישה זכאי האתר השותף לתשלום. רוב החלטות הרכישה והרכישות באינטרנט לא מתבצעות עם כניסתו הראשונה של הלקוח לאתר, אלא רק לאחר מספר ימים, וכך ככל שתוקף ההפניה ארוך יותר עולה שיעור העמלות. ההבדל בין הפניה של אותו היום להפניה שתוקפה שבוע למשל יכול להיות בפועל הבדל של 200% עד 300% בהיקף העמלות.
טכנולוגיה -האם התוכנית זוכרת את השותף המפנה בעזרת cookie*, או רק לפי session* ? כאן, כמו בסעיף הקודם, יתרון של מאות אחוזים לטובת ה- cookie, וזאת מאחר ש- session נזכר רק באותה גלישה (אפילו לא באותו היום).
סיכויי המרה
וכאן לחלק המורכב ביותר של הניתוח – האם לאתר המפרסם יש את מה שצריך כדי להמיר גולשים ללקוחות ובסופו של יום גם לשלם עמלות? (כמובן שחלק זה אינו רלוונטי במודלים של תשלום לפי חשיפות או הקלקות).
דרך טובה ביותר לקבוע זאת הנה בהתייעצות עם שותפים אחרים, במידה וניתן, אולם ברוב המקרים ייאלץ השותף לקבל החלטה זו בעצמו. הפרמטרים החשובים המשתתפים בהחלטה הם:

האם חוויית הגלישה באתר מעודדת רכישה או פנייה עסקית?
גולש או צרכן אינטרנט מנוסה יכול להרגיש מהו אתר מוכר או אתר שיכול להמיר גולש ללקוח ומהו אתר שאינו יכול. בבדיקת נושא זה, מומלץ לבצע תהליך רכישה ולראות כי אין חסמים מיוחדים בדרך להשלמת העסקה, וכי תהליך הגלישה מעודד את הגולש לסיים עסקה אונליין.

האם יש באתר אפשרויות לזליגה של לקוחות?
אפשרות הזליגה המתבקשת ביותר מגיעה בצורת מספר טלפון גדול הרשום במסך הנחיתה*, המעודד את המשתמש להרים טלפון ולסגור את פנייתו בטלפון במקום דרך האתר. מנגד, עומד הצורך של הקניית אמינות במסך הנחיתה וזאת באמצעות זיהוי הגוף העומד מאחוריו. כך, צריך להתקיים שיווי משקל עדין אותו יש לבחון ולראות כי מחד המסך אכן מעורר אמינות ורצון להמשך פעילות, ומאידך המסך אינו גורם לגולש פשוט להרים טלפון למפעיל.

שיוך תוכני
זהו פרמטר מאוד ספציפי לכל אתר, ומאוד משמעותי בשורה התחתונה. תוכניות השותפים העובדות בצורה הטובה ביותר והמשלמות באופן הטוב ביותר מקיימות שיוך תוכני בין האתר המפרסם לאתר השותף. כך, אתר העוסק בשוק ההון ייטיב לשווק תוכנית של אתר המספק שירותי מסחר בשוק ההון וכו', ואתר העוסק במסעדות ייטיב לשווק שירות מקוון להזמנת ומשלוח ארוחות.

Cookie – פיסת מידע המושתלת במחשב המשתמש ומשמשת לאימות, למעקב ולאגירת מידע אודות המשתמש, כגון שמירת העדפות המשתמש.
Session – קובץ מידע באתר המסמן כניסת גולש חדש לאתר
מסך נחיתה – העמוד באתר המפרסם עליו נוחת הגולש לאחר שהקליק על הבאנר באתר השותף)

5/5
סגירת תפריט