על טעם ועל ריח ועל מה משתלם להתווכח מה הקשר בין טעם אישי ועיצוב ומיתוג לעסק

שתפו את התוכן על החברים שלכם:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

מייק דרנל http://www.oleh.com מתוך עצמאי בשטח

האם מיתוג של מפעל צעצועים יכול להיות מבוסס על טעמו של המנכ"ל?אני מניח כי לכולנו טבעי ביותר שהתשובה לשאלה זו היא שלילית. אנו סוברים שתהה זו טעות לבסס את המיתוג של מפעל הצעצועים על ההעדפות והטעם של מנכ"ל משום שזה איננו משתייך לקבוצת הצרכנים של מוצריו. המנכ"ל איננו ילד. מתחכמים יאמרו "אבל מה אם הוא אב לילדים?" – גם אם קביעה זו נכונה היא איננה משנה את העובדה כי כיום אלו הם הילדים אשר מחליטים אלו צעצועים יירכשו, ההורים מהווים בראש ובראשונה מקור מימון, וגורם מחליט רק באופן משני…

האם מנכ"ל צבר מסוגל להכין קמפיין הפונה ללקוחות בחו"ל?

גם כאן ברור לנו כי מדובר בשאלה רטורית. אנו מבינים על נקל כי מחסומי השפה והתרבות, האחראים לכל כך הרבה מהפולקלור הישראלי, מהווים חסם בפני היכולת של מנכ"ל צבר לקיים תקשורת יעילה עם ציבור הלקוחות אליו הוא פונה.

המעצב הגרפי – המתווך והמקשר

בשנים האחרונות במרבית ממוסדות הלימוד, המחלקות המלמדות "גרפיקה" ו"עיצוב גרפי" החלו לקרוא לעצמן מחלקות ל"תקשורת חזותית". זהו איננו שינוי סמנטי בלבד…
ההקמה של משרדי פרסום ומחלקות המתמחות בפניה לנישות ספציפיות כגון הציבור הדתי, הציבור החרדי, נוער וכד', היא ראייה נוספת לשינוי המתחולל והיא בהחלט מוכיחה את עצמה, כפי שיעידו וודאי החברות הגדולות הנעזרות במשרדים אלה בכל פנייה שלהן לנישות אלו.
אנו עדים לשינוי תפיסתי המתחולל ממש מול עיננו בתפקידו של המעצב הגרפי. על פי התפיסה החדשה זה איננו מופקד עוד רק על ייצור "גרפיקה" אלא בתחום אחריותו לייצר תקשורת יעילה בין בעל המסר (המפרסם) לציבור הצרכנים. המעצב אחראי לכך שהמסרים החשובים למפרסם יעברו באופן האפקטיבי ביותר אל קהל המטרה. עניין זה מחייב אותנו, המעצבים, להיות בקיאים ומשכילים בטעמם והעדפותיהם של קהלי מטרה ספציפיים. משימה כלל לא פשוטה המחייבת רצינות אשר איננה תלויה בטעמנו האישי כמעט כלל.

מעצב מנוסה לרוב לא טועה

מעצב מקצועי איננו עובד על סמך טעמו האישי אלא על סמך ההבנה שיש לו בהכנה של מסרים אפקטיביים לקהלי המטרה בהם הוא מתמחה. הבנה זו לרוב נסמכת על מבנה אישיותו של המעצב (האינטואיציה שלו), עבודת מחקר יסודית אותה הוא מבצע, ושנים של ניסיון עבודה מצטבר עם אותם מגזרים. ככל שהמעצב מנוסה ומוצלח יותר, היכולת שלו לייצר מסרים אפקטיביים ביעילות ובזריזות לקהל המטרה טובה יותר.
כמו במקרים רבים אחרים בהם אנו נזקקים לשירותיו של בעל מקצוע חופשי, אנו לרוב איננו מבינים לעולם את המחיר המלא של בחירתנו לעבוד עם חובבן. למרות שניתן לחשב בקלות את עלות ההפקה וההפצה של חומרים פרסומיים, אין כל דרך לכמת את הנזק הכספי שנגרם לעסק בגין אובדן ההכנסות הנובע משימוש בתקשורת חזותית בלתי הולמת, חובבנית או ירודה. חיסכון של מספר מאות או אלפי שקלים הנובע מבחירה לעבוד עם מעצב נחות או טירון עלולה להיות מתורגמת לאובדן הכנסות בשיעורים גבוהים פי כמה.

אז איך בכל זאת אפשר לחסוך?

אין להבין שאני ממליץ לעבוד כל הזמן רק עם המעצבים הבכירים ביותר בארץ, בלאו הכי זו אופציה שאיננה אפשרית תקציבית עבור מרבית העסקים. ישנן דרכים לקבל מעט מהטוב בשני העולמות – מצד אחד עבודה איכותית של מעצב מנוסה ומצד שני חיסכון בהוצאות הפרסום של העסק. כיצד אתם שואלים? על ידי שימוש בטיפים המפורטים מיד:

1) להשתמש במעצב מנוסה בהתחלה – כדאי להכין את התשתית של מותגי העסק אצל מעצב מנוסה אשר יש לו ניסיון מוכח בטיפול בפרויקטים דומים. תשתית זו תהווה את הבסיס העיצובי עליו יבנו כל פרסומי העסק בעתיד והיא תהה מורכבת לכל הפחות משלושת הדברים הבאים:
– סמליל (Logo)
– צבעי מותג
– גופנים (Fonts) עבור המותג

2) כדאי לבקש מהמעצב המנוסה אשר ממנו הזמנתם את העבודה הראשונית להכין לפחות קמפיין אחד של חומרים פרסומיים הכולל מודעות, פליירים, אריזות, קטלוגים וכל מוצר פרסומי אחר הנחוץ לכם. הקמפיין הראשון הזה ישמש כ"מפה" בה תוכלו להיעזר בעתיד גם אם תבחרו להחליף את המעצב המקורי במעצב צעיר/זול יותר.

3) עבודות מאוחרות יותר ניתן להעביר למעצב צעיר וזול יותר אך חשוב להקפיד על הכללים הבאים:
a. בקשו לראות את תיק העבודות של המעצב והבהירו לו כי הנכם מעוניינים בפרויקטים הדומים לצרכים שלכם.
b. בקשו המלצות וראיינו את הממליצים. בררו איתם האם היו שבעי רצון מתוצאות העבודה שקיבלו והאם העבודה סייעה במינוף העסק?
c. הבהירו את גבולות הגזרה היצירתיים של המעצב. וודאו כי מובן שהנכם רוצים להמשיך ולהשתמש בתשתית הקיימת אותה פיתחתם אצל המעצב הבכיר והמנוסה.
d. השתדלו לשמור את המעצב המנוסה בתמונה על ידי העסקתו לעיתים כיועץ בתשלום. בקשו ממנו לחוות דעה ביקורתית על העבודה אותה הנכם מקבלים מהמעצב החדש שלכם. גם אם לא תאהבו או תסכימו עם כל מה שנאמר זכרו כי מדובר בחוות דעתו המקצועית של אדם מיומן ומנוסה שהתעלמות מוחלטת מדבריו עשויה להיות משגה חמור.

סיכום
כולנו בורכנו בטעם אישי – אנו מקבלים די והותר הזדמנויות להפגין אותו במסגרת חיינו הפרטיים…
את עיצובו ומיתוגו של העסק כדאי להשאיר בידיהם של מקצוענים בעלי תעודות. זוהי הבחירה הנכונה והמקצועית עבור העסק שלכם. זוהי הבחירה שתסייע למנף את העסק שלכם קדימה.

5/5
סגירת תפריט