סקרים, רבותי! סקרים – סקרים אינטרנטיים

שתפו את התוכן על החברים שלכם:
Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

אביטל גוטמן הוא מנכ"ל קבוצת Panels מתוך עצמאי בשטח

האינטרנט הביא עמו בשורה טכנולוגית ושינוי בתפיסה של תקשורת בינאישית עם חברים, לקוחות, ועמיתים לעבודה. כיום, במקום להרים טלפון, אנחנו מסתפקים בשליחת מייל. גם תחום הסקרים משתתף במגמה זו. תעשיית הסקרים באינטרנט מפותחת מאוד בעולם. בארה"ב ובאירופה הוקמו פאנלים (רשימת משתתפים בסקרים) בהם מספר המשתתפים מגיע ל-7 מיליון פאנליסטים ואף יותר.

לפאנלים באינטרנט נרשמים המשתתפים מראש. כך נוצר מאגר הטרוגני, כאשר כל נרשם מוגדר ומאופיין לפי משתנים גיאוגרפיים וסוציו דמוגראפיים (גיל, מין, כתובת, מצב משפחתי, השכלה, הכנסה, עיסוק וכו') וכל שינוי בסטטוס מסוים מתעדכן באופן שוטף. גיוס אוכלוסיית הפאנל והקשר השוטף עימם יכול להתבצע באמצעות תמריצים.מדוע עדיפים הסקרים האינטרנטיים?

יעילות ומהירות: איסוף הנתונים באינטרנט מתבצע על קהל יעד שגויס מלכתחילה למטרה זו ואשר נגיש למשימה בכל עת (אוכלוסיית הפאנל). בכך נפתרת בעיית חוסר ההיענות שמכבידה על ניהול סקרים טלפוניים ואחרים. בצורה כזו, איסוף הנתונים מתבצע בהיקף גדול ובזמן קצר, בלי תלות בכמות טלפנים/סוקרים וללא מגבלת זמן ומקום, תוך חסכון רב בזמן ניהול הסקר כולו.

חסכון בעלויות: סקרי אינטרנט מבטיחים חסכון משמעותי בעלויות. ראשית, מעצם ביטול הצורך בעלויות גיוס והכשרת סוקרים, הוצאות טלפון, שטחי משרד, מערכות מחשוב ייעודיות והוצאות תפעול שוטפות שהן חלק אינהרנטי מתעשיית הסקרים המסורתית. החיסכון המשמעותי ביותר בא לידי ביטוי בביצוע סקרים המיועדים לפלחי אוכלוסייה סקטוריאליים לא נגישים, אשר קשה עד בלתי אפשרי לבצעם בעלויות סבירות בשיטות המסורתיות.

נגישות: נגישות מהירה לאוכלוסיות יעד ספציפיות ולקהלים קשים להשגה למשל: קבוצות גילאים, סטודנטים, חיילים, דתיים, אמהות בכלל וילדים קטנים בפרט, עקרות בית, וכו'. כמו כן, ניתן לאפיין סקרים לבעלי הרגלים וסגנונות חיים מסוימים כמו מעשנים, צמחוניים, צרכני מזון אורגני, מבצעי פעילות ספורט וכד'. כל זאת, בעלות זהה לזה של סקר בעל מדגם מייצג ארצי.

סקרי מולטימדיה: ניתן לשלב במסגרת השאלון קבצי מולטימדיה כגון: קליפ, שיר, פרסומת, תמונות ומצגות להמחשה. כך ניתן לקבל התייחסות של מספר רב של נסקרים לאלמנטים כאלה, ללא מגבלות תקציביות.

מהימנות התשובות: אוכלוסיית הפאנליסטים משיבה על הסקרים מתוך שיתוף פעולה ורצון חופשי. מענה על השאלון בזמנו החופשי של הפאנליסט, ללא מגבלות של זמן ראיון וחוסר תקשורת והבנה בינו לבין המראיין בטלפון, מאפשרים לו להתרכז במשימה ומשפרים את אמינות ופירוט תשובותיו. בנוסף, מכילה המערכת מנגנוני אבטחת איכות לסינון משיבים בלתי מהימנים.
יותר מזה, שיחה בין מראיין ומרואיין, אם פנים אל פנים ואם בטלפון נוטה לסבול מ"רצייה חברתית", תופעה שבה המשיב נוטה לענות על מה שלדעתו המראיין ירצה לשמוע או מה ש'תקין' חברתית בעיניו. כך ניתן לראות כי בסקרים טלפוניים יש נטייה של המשיבים לתת תשובות המצויות בקצה החיובי של סולמות התשובה, בעוד שמשתתפי פאנל אינטרנט משתמשים יותר בכל סקאלת התשובות המוצגות להם ועל כן תשובותיהם "נקיות" יותר. בנוסף, חוסר ההבחנה בין אפשרויות התשובה בולט יותר בטלפון.

אם עוד לא השתכנעתם שהסקרים האינטרנטיים הם "הדבר הבא" הנה סיבה אחת נוספת:
כיום, לא רק שנתח הולך וגדל מהאוכלוסייה מחזיק במכשיר טלפון חסר שיוך גיאוגרפי (הוט, 072 של קווי זהב ומכשירים ניידים), אלא שניידות המספרים, הצפויה להיכנס לתוקף בקרוב, תהפוך את זיהוי השיוך הגיאוגרפי עפ"י מספר טלפון לבלתי אפשרי לחלוטין.
בכך יאבדו מכוני הסקרים הטלפוניים, המסתמכים על דגימה לפי אזורי החיוג של בזק, כל יכולת לבצע דגימה על פי אזור המגורים של המרואיינים בסקרים. או אז, יבוא לידי ביטוי מובהק, כוחם של סקרי האינטרנט ליצור דגימה מייצגת מאחר והם אינם תלויים בגורם מתווך כמו מספר הטלפון שלו.

5/5
סגירת תפריט