יבוא ויצוא בישראל – 9 דברים שאתה חייב לדעת לפני התחלת הסחר הבינלאומי בישראל. איך להימנע מהוצאות מיותרות, מתשלומי מכס, כיצד לצמצם עלויות ולהצליח בגדול? 

עם התפתחות המסחר בסין ושער ה- $ הנמוך, מפתה יותר לעסוק ביבוא ויצוא, יש האומרים "מקצוע עם טעם של חו"ל", אך עם זאת מקצוע שמצריך הכנת "שיעורי בית", כמה דברים שכדאי לדעת לפני התחלת המסחר: 

1. איתור ספקים ומוצרים– בעידן האינטרנט ואתרים כמו "עלי-בבה " הכל פתוח והמידע זמין לכל, עם הקלות הזו דווקא גובר הסיכון. יש לבחון היטב עם מי יוצרים קשר ,ממי מזמינים משלוחים שלמים, אמינות הספק ואיכות המוצר. אז איך בודקים ? ישנם סיפורי בלהות על מכולות טקסטיל שהגיעו והבגד נפרם בקלות או הזמנה של מחשבים נישאים במחיר מעולה – לחילופין הדוגמאות הגיעו אך המשלוח הגדול מעולם לא, וגם הספק נעלם. צריך להבין גם את הצד השני, שמתוך חשש להכנסתם ,הספקים בחו"ל דורשים העברת הכסף מראש. כל הדברים האלה הם פרמטרים חשובים מאוד בבחירת הספק ואיתור המוצר הנכון.

2. אחריות– רוב האנשים תמיד יעדיפו להטיל את האחריות על הצד השני, "להקטין" ראש, הם יעדיפו לקנות בתנאי יבוא שבהם כל ההוצאות והאחריות הקשורות להובלת המטען עד לנמל היעד, חלות על המוכר, כולל דמי ביטוח. אלה דרכים שמאוד מפתות את היבואן המתחיל שמנסה לחסוך לעמו כמה שיותר כאב ראש.

3. ביטוח –הביטוח יקנה לנו שקט נפשי. אמנם חברות הספנות והתעופה חתומות על אמנות בינלאומיות, אך האם הפיצוי בגין נזק ו/או אבדן במטען יהיה ריאלי וראוי?

4. הובלה ימית – ישירה או שיטעון? (טעינה מחדש; העברת מטען הנמצא בכלי תחבורה אחד לכלי תחבורה אחר מאֳנִייה למשׂאית, ממכונית אחת לאחרת וכד')

5. הצעות מחיר– כדאי לקבל מראש הצעת מחיר כתובה וברורה כדי להימנע מהפתעות.

6. הובלה אווירית – צורת האריזה של המטען האווירי חשובה ביותר, לכל מטען יש משקל ונפח , המטען שוקל 100 ק"ג ,אך חייבו אותי על 200 ק"ג מדוע? נפח מתורגם למשקל, בפועל מחויבים גם עליו. אז איך מחשבים את עלות המשלוח? האם גם מספר האריזות חשוב?

7. באויר ובים – היזהרו ממטענים המוגדרים כמסוכנים, מחיר ההובלה עליהם גבוה מאד ואין התחייבות ללוח זמנים, אם ניתן העדיפו לשלחם בים העלויות נמוכות יותר.

8. מכס– איך תמנע מתשלום מכס? האם אפשר בכלל להימנע מתשלום? למדינת ישראל הסכמי סחר בני"ל, סחורות המיוצרות במדינות שיש עימן הסכם, נשלחות ישירות ובליווי תעודות המעידות על המקור תזכינה בפטור ממכס.

9. השהייה, אחסנה ומה שביניהן – עיכוב בשחרור המטען בנמלי ישראל, משמעותו על פי רוב, עיכוב בקבלת המטען ואספקתו לקונים, כמובן גם הוצאות מיותרות נוספות. האם בידינו הניירת המתאימה לשחרור המטען ? ללא הניירת המתאימה לא נוכל לשחרר את המטען במועד ו\או להינות מפטור ממכס.

*המאמר נכתב בסיוע הגב' ענת כליף, יועצת ומרצה בכירה לסחר בינלאומי.

לפרטים על סדנת מבוא ליבוא ויצוא בישראל לחצו כאן