המאמר מוגש בחסות מט"י נתניה

תיאום קוונות – בניית אתר לאור היבטים בקידום אתרים

מתוך עצמאי בשטח

הגדרת האתרקביעת מטרות האתר ויעדים – לפני שניגשים למלאכה, צריך לחשוב מה אמור האתר לעשות: האם הוא ברושור תדמיתי או אתר מכירות, מי קהל היעד אליו הוא מכוון? חשוב לזכור כי האתר הוא חלון הראווה של העסק ואיש המכירות שלו. הוא חייב להעביר את המסר הרצוי לקהל היעד המתאים.

הגדרת מבנה האתר
איזה סוג של פתרונות ותהליכים נרצה להשיג ע"י האתר. כיצד נרצה להוביל את הלקוח הפוטנציאלי בתוך האתר, מה חשוב שיהיה זמין מיד עם כניסה לאתר, אלו עמודים ונושאים נרצה להציג, כמה עמודים יהיו באתר ואיך יראה עץ האתר.
החשוב ביותר בעץ האתר הוא כמובן העמוד הראשון: הידעתם? גולש נמצא מקסימום 12 שניות בעמוד לפני שהוא מחליט אם לעבור הלאה או להישאר. לכן, כדאי לדעת מה רוצים שיהיה בעמוד הבית של האתר בפירוט רב. את המסר יש להעביר בפאנץ' ליין, במסרים קצרים – לפחות בהתחלה, כדי למשוך את הלקוח ואז להפנותו למידע נוסף. בתוך העמודים הנוספים – ניתן להעביר הרבה מאוד מידע.

עמוד הבית
מאותה סיבה של גירוי מהיר של הגולש, כדאי להשקיע חשיבה במה יהיה בעמוד הבית של האתר. נקודת המבט צריכה להיות זו של הלקוח ששואל: what is in it for me – מה יש פה בשבילי?
חוק הסקרולר: שני שליש / שליש – המשמעות היא שרוב המסך, כשני שליש ממנו, חייב להיות גלוי לעין הגולש, ללא סקרולר ורק השליש התחתון יהיה בסקרולר. שני שליש העליונים של עמוד הבית הם החלק החשוב ביותר באתר ובו צריך לרכז את המידע התמציתי, החשוב והשיווקי ביותר אודותינו. (סקרול = סרגל בצד שעם גלילתו, מתגלה לעינינו חלקו התחתון של הדף, שאיננו רואים מיד עם פתיחת העמוד)
הידעתם? הצד השמאלי של המסך נקרא יותר מאשר צידו הימני.

באנרים ופלאשים
המוח מסנן באנרים ומתמקד בקריאת טקסטים. אנשים לא אוהבים אתרים שבהם עמוד הבית הוא פלאש ורובם לוחצים על skip: לחלקם יש פשוט מחשב איטי ולוקח זמן רב עד שהעמוד עולה במלואו, לחלקם אין אין מערכת שיכולה לקרוא פלאש ואז הם מפספסים את המסר והכי חשוב: Google לא יודע לקרוא פלאש, עבורו פלאש זה כמו תמונה והוא יודע לקרוא רק טקסט.
מודל KISS – keep it simple stupid – הרעיון הוא לעשות לגולש את החיים קלים. לדאוג שכל ההפניות החשובות והמידע החשוב נגישים לגולש והוא אינו צריך לחפש דבר. מה שחשוב – קופץ לעין. מבחינת תכנים – מומלץ שלא להיכנס למינוחים מקצועיים מדי ורצוי לא להשתמש בראשי תיבות ובקיצורים.
הנה דוגמא לתוכן שניתן להבינו לא נכון: נגיד שתפרסמו מבצע שהוא בתוקף עד 2.5. אנשים שגדלו בארה"ב, קוראים קודם את החודש ואח"כ את היום, לעומתם, באירופה ובישראל קוראים קודם את היום ואח"כ את החודש. לפיכך, עלולים להיכנס לאתר גולשים שיחשבו שהמבצע נגמר כבר בפברואר והאתר שלכם ממש לא מעודכן. במקרה כזה, אגב, עדיף פשוט לרשום "3 בפברואר".

רכישת דומיין (שם מתחם)

רכישת דומיין זהו שלב חשוב מאוד בקידום האתר. זה מאפשר להפנות כל אחד שאתם פוגשים למידע נוסף, לצורך שיווק ומאפשר לתת כתובת אי-מייל קבועה, הקשורה לעסק, להתקשרות (אי-מייל אנונימי כמו Gmail או Hotmail עלול לשדר חוסר אמינות, חוסר רצינות או חוסר יציבות).
שם הדומיין – לשם יש חשיבות מאוד גדולה וכדאי להקפיד על:
– שם קצר וקליט
– אם החברה ישראלית – לקנות סיומת co.il – בגלל זיכרונו הקצר של הצרכן – הוא תמיד יחפש קודם כל ב- co.il , כי ככה זה בד"כ.
– על מנת לקדם את האתר ב- Google – חשוב שבשם תהיה גם מילת תיאור לעסק: artforyou, cohen-low.
– לא לבחור שם שיש בו בעיות איות כמו מילה שניתן לכתוב באנגלית בכמה אופנים. למשל, צופית – ניתן לכתוב tzofit, tsofit, zofit. אם כן חייבים שם כזה – כדאי לנסות לרכוש את כל השמות הדומים ולעשות מהם הפניות לאתר המרכזי.

קבצים שמדברים עם גוגל
כשאתם או חברה חיצונית בונים לכם את האתר, יש מספר קבצים שחשוב ש- Google יראה, אבל ממש לא חשוב שהגולש יידע עליהם, לכן הם בנויים כקבצים נסתרים. חשוב להקפיד ליצור קבצים אלו כיוון שהם מדברים עם גוגל בשפתו. למה הכוונה?
הראשון הוא קובץ המתאר ל- Google את עץ האתר ונקרא site.txt. הוא מראה ל- Google את עץ האתר ועוזר למנוע החיפוש, כשהוא גולש לאתר שלנו, להבין מה הם התכנים החשובים שלנו ובאיזה עמודים הם נמצאים. הקובץ נמצא בשורש השרת של האתר וכאמור, זהו קובץ שרק Google מדבר איתו. אף אחד אחר לא רואה אותו.
Robot.txt – הוא עוד קובץ טקסט שמגדיר ל- Google לאיזה עמודים מותר לו להיכנס ולסרוק לצורך דרוג האתר. כיוון שאם Google סורק – זה פתוח לכולם ועלולה להיווצר בעיה של שמירה על סודיות. למשל אימיילים או טלפונים של מועדון הלקוחות של האתר, שאיננו מורשים לחשוף לגורם שלישי.