המאמר מוגש בחסות מט"י נתניה

סמול טוק – 3 כללי עשה ואל-תעשה

הכותבת, ציפי ויינר-שטיינברג, הנה מנחת סדנאות עסקיות במט"י נתניה וארגונים. בעלת ניסיון כמנהלת מכירות מעל ל- 15 שנה במגזר העסקים וההייטק.

3 כללי "עשה" ו"אל-תעשה" ב-Small Talkלא פעם אנשים שואלים אותי כמנהלת מכירות מה עושים בעצם בשיחה המקדימה הזו ולמה צריך אותה בכלל? למה אי-אפשר פשוט לגשת ישר לעניין ולשוחח שיחה מקצועית?? הרבה מודים בפניי שהם ממש מרגישים חסרי אונים בגישוש אחרי "נושאי שיחה" רלוונטיים ורק מחכים שהחלק ה"מביך" הזה ייגמר כבר כדי שיוכלו להתחיל ב"פגישה האמיתית" והעסקית לשמה באו. ואני, מלאת התרגשות, לא יכולה שלא לעצור ולהדגיש כמה שה"שיחה הקטנה" הזו חשובה וקריטית לקידום והצלחת המפגש שלכם. ולא, תפקידו של הsmall talk הוא לא לדבר על מזג-האוויר בשביל ל"העביר את הזמן" עד ל"פגישה האמיתית" כי היא היא ההזדמנות ל"פגישה האמיתית", הכנה, האנושית והא-פורמלית היחידה שתהייה לכם במהלך המפגש, ליצירת הקשר האישי, החיבור הראשוני – לכן נצלו אותה היטב! אומנות השיחה הקטנה היא עולם רחב.

אספתי עבורכם היום את 3 הטיפים החשובים של 'עשה, ו'אל תעשה'

בתחום: "עשה":

1. שאל שאלה פתוחה שתיתן הזדמנות לאדם מולך לשוחח על עצמו – "איך האזור לעבוד פה"? / "איך בתפקיד החדש?" (בניגוד להבעת דעה : "נראה לי מקום נהדר לעבוד פה!). שים לב שהשאלה צריכה להיות כמה שיותר ניטראלית כך שהעונה יוכל לבחור לקחת אותה לאיזה כיוון שנוח לו, הוא יבחר אם לדבר על האנשים הנחמדים בעבודה, הקושי להגיע או מגוון המסעדות באזור.

2. באם האדם מולך מתקשה בפתיחת שיחה – היה אקטיבי, שתף בסיפור אישי חוויתי, אסוציאטיבי שבן שיחך יוכל להזדהות עמו ולהגיב לו. (לדוגמה: חבר את הקפה לחווית הקפה המקומי בטיול האחרון – שיתוף חוויות מחופשה, תכנון נסיעה קרובה הן תמיד פתח נהדר לשיתוף אישי, תחביבים, השוואת "פעם ואז" תוכל לפתוח לך פתח מעניין להשקפת עולמו של בן שיחך).

3. התייחסות לחפצי אומנות/תמונות במשרד – רק אם היא מגיעה כ"כלי עזר" לשיתוף אישי ולא בהתייחסות ישירה. כלומר: התמונה הזו מזכירה לי את ברצלונה… היית שם…? הפסל הזה נראה כמו /מזכיר לי גלים… כמו מה זה נראה לך? (ולא התמונה הזו יפה/תלויה "ממש במקום טוב" או "משרה אווירה טובה").

"אל תעשה":

1. ה"לא" הקלאסי של נושאים שנויים במחלוקת עדיין תקף. בנוסף למשולש הקדוש: פוליטיקה, דת וכסף (משכורת, תנאים) נוספים חומרים יותר מודרניים שכדאי להימנע מהם כדוגמת אמונות בתזונה (טבעונות/צמחונות), מגדר וספורט (לא היית רוצה לגלות דווקא כרגע שהלקוח הפוטנציאלי אוהד מושבע של הקבוצה המתחרה).

2. תמונות משפחתיות על לוח השעם, תמונות ילדים/בני-זוג הם מוקש טריקי. ברמה הכי אנושית שלנו אנו מתחברים לדמות האנשים הנשקפת מהם ובעיקר לילדים. לצערי, אנו חיים במדינה רוויות מלחמות שעל כל אחת מ7 תמונות כאלה אתה עלול למצוא עצמך מביט בפניו של זכרון עצוב… אם בן שיחך לא מעלה את נושא הילדים/משפחה המנע מליזום שיחה בנושא…

3. המנע משאלות אישיות או התייחסות אישית למראה. גם אם התכוונת לתת מחמאה. בעיקר מהתייחסויות שיכולות ליצור מידה השוואתית (יפה לך התסרוקת החדשה – עלול להתפרש כ"מה, התסרוקת הקודמת הייתה נוראית?", יפה הרכב החדש/המשרד החדש – כלומר שהקודם היה קטן מדי? מיושן מדי?). ואם כבר – עדיף התייחסויות לעשייה ולא למיקום – שיהיה בהצלחה במשרד החדש/בתפקיד החדש, עשי חיל! והעיקר זכרו ליהנות מהשיחה אחד עם השני… זה בסופו מטרת כל העניין…!