המאמר מוגש בחסות מט"י נתניה

לדוג מידע ברשת – החיפוש אחר מודיעין תחרותי לעסק

רחל לייבוביץ, מתוך עצמאי בשטח

מיקוד
חשוב מאד להיות ממוקדים בנושאים בעלי חשיבות לארגונכם. כדאי לברר עם אנשי המפתח בארגון על איזה נושאים ספציפיים היו מעוניינים לקבל דיווחים שוטפים. בשלב הראשון כדאי להסביר לכל מקבלי ההחלטות בחברה איזה מידע ניתן לספק ולבקש מהם למסור רשימת נושאים עליהם הם מעוניינים לקבל מידע.ניתן לחלק את המידע הנצרך למספר נושאים כלליים:
מתחרים: הכנסות, רווחים, ההיסטוריה הכלכלית שלהם, שיתופי פעולה עיקריים, מוצרים, לקוחות, הסכמים, אסטרטגיות שיווק ועוד.
השוק: מי השחקנים העיקריים בשוק? מהו גודל השוק? איזה נתח מהשוק מחזיק כל אחד מהמתחרים? מהי רמת הצמיחה הצפויה בשנים הקרובות?
אנשי מפתח: מי הם האנשים המובילים בענף? מה הרקע של האנשים האלו? באלו מקומות עבדו בעבר? אילו קשרים קיימים ביניהם? מהם החוזקות והחולשות שלהם?
חוקים: מה הם החוקים הנוגעים בצורה ישירה לענף? חשוב לעקוב אחרי שינויים בחוקים אלו. אלו תקנות חדשות נקבעו?
לקוחות: מהם דפוסי הקניה של הלקוחות? מהם הצרכים העיקריים שלהם? איך הם מגיבים למוצרים שלכם ושל המתחרים?מומלץ לבנות רשימת מילות מפתח לכל נושא. מילים אלו יסייעו בחיפוש אחר המידע הנכון. חשוב לגוון במילים ולעדכן אותם תקופתית. כמו כן כדאי ברר את תרגום המילים בשפות אחרות או בארצות אחרות.זיהוי מקורות המידע
ניתן לאסוף מידע ממקורות שונים. המקורות העיקריים הם:
אתרי חדשות: בהרבה אתרי חדשות ניתן לקבל הודעות חינם על פרסומים הקשורים למילות מפתח שהגדרת מראש. אתר המספק שירות זה למשל, הנו Reuters.
אתרי הבית של מתחרי הענף: מאתרי הבית של המתחרים ניתן לדלות הרבה מידע חשוב. למשל, ניתן לעקוב אחרי אסטרטגיות השיווק שלהם או להתעדכן אחר מוצרים חדשים. בחברות הנסחרות ניתן אף לראות את הדוחות הכספיים התקופתיים שלהם.
מנועי חיפוש: על ידי הזנת מילות המפתח למנועי החיפוש ניתן להגיע לפרסומים השייכים למילים אלו.
הודעות ממערכות מידע: במערכות מידע מסוימות, כמו Profound למשל, מודיעים לך על פרסום חדש בנושאים שהגדרת מראש, תמורת תשלום.אימות המידע הנאסף
לא כל מידע אמין ולא כל מידע חשוב. לפני העברת המידע למקבלי ההחלטות וודא שהמידע הגיע ממקור אמין ושאינו סותר מידע קודם. בדוק עד כמה המידע עדכני ואם הוא אכן אינטגרלי לארגון. בדוק אם המידע הוא נושא שלם או שמא הוא פותח נושאים אחרים שיש לחקור. דאג להעביר את המידע בשלמותו.

העברת המידע
ברר באיזו תדירות רצוי להעביר את המידע למקבלי ההחלטות. ישנם מקבלי החלטות הזקוקים למידע יומיומי, אחרים יכולים להסתפק בעדכונים שבועיים. ניתן לפתוח קובץ ברשת המכיל את כל המידע הנאסף ונגיש לכל הארגון או לבנות אתר באינטרנט עם קישורים לפרסומים החשובים ביותר. יש המסתפקים בקישור לאתר המדובר ויש המעדיפים סיכום מודפס של התגליות.

היזון חוזר
כמו בכל תהליך, רצוי להכניס אלמנט של היזון חוזר. ניתן להעביר שאלונים למקבלי ההחלטות לצורך קבלת משוב על המידע המסופק. האם המידע סייע? מה חסר? האם צורת העברת המידע נוחה לשימוש? מתוצאות המשוב ניתן להסיק מה מוצלח ופחות מוצלח בתהליך ואיפה ניתן להכניס שינויים ושיפורים.
לסיכום, מידע תחרותי אמין וממוקד יכול להוות כלי אסטרטגי יעיל לארגון. ניתן לאתר מידע ולהתאימו למקבלי ההחלטות בעזרת הצעדים שתוארו לעיל.