המאמר מוגש בחסות מט"י נתניה

כל השנה או רק העונה – עונתיות בענף התיירות

גד יעקב הוא יועץ עסקי ותיירותי, מתוך עצמאי בשטח

עונתיות בתיירות היא חלק מובנה מהענף התיירות. השאלה היא האם ואיך, אני כתיירן, מתייחס לעונתיות: האם העונתיות היא איום או הזדמנות? האם היא מחלישה את העסק או מחזקת אותו?תכנון נכון של העונה החלשה יכול לתת מענה הולם וכלים להתגבר על הבעייתיות שלה ולשמש כנקודת זינוק לעונה החזקה שאחריה.
על פי הידע שצברתי וניסיוני כחונך בתחומי התיירות השונים, כיועץ עסקי ומאמן אישי ועסקי בצפון הארץ, התיירות בצפון המתבססת בעיקר על תיירות פנים שבעיקרה היא תיירות עונתית.תיירות עונתית היא תיירות הפועלת בעונות מסוימות בשנה ובעונות אחרות הפעילות נמוכה מאוד עד לא קיימת. השאלה איך מתמודדים עם "האין" פעילות זאת ואיך מקימים עסקים קטנים ובינוניים בתחום התיירות בצורה עונתית.
על פי הנתונים בארץ, אחוז התפוסה הממוצעת של חדרי אירוח בצפון נע בין 20% ל- 25% שנתי, כלומר בין 70 ל- 90 ימי פעילות.בצפון הארץ יש אטרקציות עונתיות רבות כמו אתר החרמון, שיט נחלים ועוד ויחד איתן יש אטרקציות הפעילות כל השנה כמו טיולי שטח על כלים ממנועים, טיולי אופניים, אתרי טבע ונוף (פארקים , שמורות טבע) ועוד. ויש כמובן את המלונות וחדרי האירוח הפעילים, באופן מסורתי, כל השנה.

השאלה אותה שואלים בעלי יחידות האירוח, המלונות והאתרים שבאפשרותם לפעול כל השנה היא: האם לפעול בצורה מלאה, חלקית או לסגור לתקופה החלשה (בד"כ בחורף, אחרי החגים)?

התשובה לשאלה זו מורכבת ולא אחידה אולם יש כמה כלים שיעזרו לקבל החלטה.
כבעלי יחידות אירוח, צימרים או אתרי נופש אחרים, שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:
1. מהי רמת ההוצאות הקבועות שלי לעומת ההוצאות המשתנות? והאם ההכנסה בתקופה החלשה גבוהה מההוצאות המשתנות?
2. מה ההשפעה השנתית על סגירה במהלך השנה? האם סגירה כזאת תפגע בלקוחות שלי? האם היא תמנע ממני קשר לספקי התיירות?
3. האם הסגירה או המשך הפעילות בקצב מאוד נמוך משפיע על הארגון פנימה? האם יש לו השפעה מתמשכת לאחר התקופה החלשה?
בכל אחת משלוש השאלות הנ"ל עלינו לבחון את היתרונות והחסרונות האמיתיים על פי עובדות ולא על פי תחושות. ואז נעמוד בפני החלטה האם:
1. לסגור את העסק בעונה החלשה.
2. להפעיל את העסק בצורה מלאה בעונה החלשה.
3. להפעיל את העסק בצורה חלקית .
בהפעלה מלאה של העסק אנו נשמור על העובדים ועל איכות כוח האדם. נשמור על שם העסק בשוק, בעיקר בקרב ספקי התיירות, וננסה להיות בלעדיים בעונה החלשה, באזור בו אנו נמצאים.
מצד שני, נסתכן בהוצאות גבוהות ובהפסד חודשי שינגוס מרווחי העונות היותר חזקות. בעונה זו נשקיע יותר בשיווק ונכין את הקרקע השיווקית לעונה החזקה.
אחת הבעיות של עונות חלשות בעסק תיירותי העובד בצורה מלאה היא שינוי בנוהלי העבודה וכניסה של נוהלי עבודה לא יעילים שנמשכים גם לעונות החזקות ויש לשים לב לכך.
בסגירת העסק בצורה מלאה אנו נחסוך בהוצאות המשתנות בלבד אולם נשלם את ההוצאות הקבועות.
בנוסף, יפסק הקשר היומי עם ספקי התיירות בפרסומים (בעיקר באינטרנט). יש לציין שהמקום סגור בתקופה מסוימת בשנה. בתחילת העונה יש להכשיר צוות עובדים חדש. כפי שקורה למש, באתרי הקייקים ובאתרי הסקי ותיירות החורף.
הפעלת העסק בצורה חלקית אפשרית במידה וההוצאות המשתנות גבוהות וההוצאות המשתנות נמוכות. יש אפשרות להעסיק כוח אדם חלקי וההכנסות גבוהות יותר מההוצאות המשתנות. במקרה זה, נפתח את העסק בסופי שבוע ובהזמנה מיוחדת. לדוגמא, חדרי אירוח, נסיעות בטרקטורונים או באגי בשטח ועוד.
באירופה מקובל שאטרקציות הקיץ נסגרות בחודש אוקטובר ונפתחות בחודש אפריל ואטרקציות החורף נפתחות בחודש נובמבר ונסגרות בחודש מאי.

אחת השאלות בהם נתקלתי היא: האם סגירת העסק לתקופה מסוימת תפגע בפרסום העסק ותהווה פגיעה לטווח ארוך? האם מלון שסגור תקופה מסוימת בשנה ייפגע לאחר מכן בעונה החזקה או האם אטרקציה הסגורה מספר חודשים בהם אין פעילות תיפגע לאחר מכן בעונה בה יש פעילות?

התשובה לשאלות אלה תלויה בצורת העשייה ואיך אני, כיזם, לוקח את הנושא הזה, שנראה כאיום לעסק, והופך אותו להזדמנות.
תכנון נכון של התקופה החלשה תוך בדיקה ובחינה של: האזור בו אני נמצא, העסקים המתחרים, העסקים המשלימים ובחינת ההשפעה על העסק התיירותי שלי ותוכנית עבודה לתקופה החלשה יעזרו לעסק לעבור תקופה זו וישמשו כקרש קפיצה מאוד יעיל לתקופה החזקה הבאה.
אין תשובה אחידה לכל סוג עסק (מלונות, חדרי אירוח, אטרקציות) וכל עסק חייב לבחון את היתרונות והחסרונות על פי הכללים שהצעתי כאן.

מניסיוני הרב, חלק קטן מהעסקים בוחן זאת ומתנהל על פי בחינה מחודשת מדי עונה. רוב העסקים התיירותיים מתנהלים ללא בחינה של הנושא ומחליטים על פי המתחרים ובדרך זו מייצרים לעצמם הפסדים מיותרים .
לכן אני מציע לכל בעל עסק תיירותי אשר העונתיות היא חלק מהענף בו הוא מתקיים, לשאול עצמו את שלוש השאלות ורק לאחר ניתוח התשובות לקבל את ההחלטה המתאימה ביותר לעסק התיירותי שבבעלותו .