המאמר מוגש בחסות מט"י נתניה

אחריות עד הבית – נזיקין ואחריות למוצרים, לעובדים ולאחרים

מתוך עצמאי בשטח כתבה עו"ד גליה פיט

*המאמר מופיע בלשון נקבה אך מכוון לשני המיניםאחריות למוצר או לשירות

העסק שלך מציע שירות או מוצר ללקוחות. את, כבעלת העסק, עושה את כל המאמצים כדי שהמוצר או השירות יהיו באיכות גבוהה ולשביעות רצונם של הלקוחות. אך כיצד מוגדרת על פי החוק האחריות שלך למוצר או לשירות שאת מספקת? איזה מידע את חייבת למסור ללקוחות אודות המוצר ? תשובות לשאלות אלו ועוד, תוכלי למצוא כאן.

אילו פרטים חייבים לציין על גבי המוצר?

לפי חוק הגנת הצרכן חייבים לציין על המוצר את שמו, את שם היצרן ופרטיו – מספר זהות ומען, וכן את כמות המוצר לפי היחידות שבהן הוא נמדד, ואת חומרי היסוד שממנו הוא מורכב. רישוםהפרטים הללו נותן בידי הלקוחה מידע חיוני על המוצר, ומבסס את אחריותה של היצרנית, וכן מאפשר ללקוחות לחזור בקלות אל בעלת העסק, הן כאשר הם מרוצים מהמוצרים והן כאשר יש להם תלונות או תביעות.

באילו מקרים יכולים הלקוחות להחזיר את המוצר שלי?
בעלת עסק יכולה לקבוע את המדיניות שלה לגבי החזרת מוצרים, אך עליה לציין זאת במודעהמיוחדת במקום נראה לעין. במודעה יש לפרט את התנאים להחזרת המוצר, את המגבלות עלהאפשרות להחזירו ואת אופן ההחזר וטיבו. כך למשל ניתן לקבוע כי אין החזרות או החלפות של מוצרים בסוף העונה.
אם הלקוחות הוטעו לגבי המוצר בעת רכישתו הם רשאים להחזירו תוך שבועיים מיוםהרכישה, ואז על בעלת העסק להחזיר להם את כספם. אם הלקוחות כבר השתמשו במוצר באופן שמפחית מערכו, יכולה בעלת העסק להפחית מהתשלום שהיא מחזירה את הסכום שבו פחת הערך.

ומה בדבר מקרים שבהם התגלה פגם במוצר?
תלוי מי אשם בפגם. אם בעלת העסק מכרה מוצר פגום, והלקוח גילה זאת רק לאחר הקנייה, הוא רשאי להחזיר את המוצר הפגום ולקבל בחזרה את מלוא כספו. לעומת זאת, אם הלקוח קיבל מבעלת העסק מוצר תקין וגרם בעצמו את הפגם – לא יוכל הלקוח לדרוש החזר כספי עבור המוצר הפגום.
לדוגמא, מרב היא קוסמטיקאית המוכרת ללקוחותיה תכשירי טיפוח. ענת קנתה ממרב בקבוק שמן לטיפוח השיער ואיילת חברתה קנתה קרם לשיער שיש לערבבו עם חמש טיפות שמן לפני השימוש.
כשהגיעה הביתה, גילתה ענת, כי השמן שרכשה מדיף ריח מוזר ולא נעים, ומיהרה להחזירו למרב ולדרוש את כספה בחזרה. בינתיים, ערבבה איילת בטעות את הקרם עם 50 טיפות שמן במקום חמש טיפות, כפי שהסבירה לה מרב, והקרם התקלקל לגמרי. גם איילת התקשרה למרב ואמרה לה שהתכשיר התקלקל, והיא מבקשת להחזירו ולקבל החזר כספי.
מרב חייבת להחזיר לענת את הכסף ששילמה לה תמורת השמן, כיוון שכבר כאשר מכרה לה אותו הוא היה מקולקל. לעומת זאת, מרב איננה חייבת להשיב לאיילת את כספה, משום שהקרם שנמכר היה תקין, ואילו הפגם שנוצר בקרם, נגרם משום שאיילת הוסיפה לו יותר שמן מכפי שהורתה לה מרב.

באילו נסיבות ניתן להחזיר מוצר שנרכש ברוכלות?
כאשר בעלת העסק מגיעה מיוזמתה אל ביתו של הצרכן או אל מקום עבודתו, מבלי שהוזמנה, ומציעה את מרכולתה – מדובר בעסקה ברוכלות. בעסקה ברוכלות ישנו תנאי מיוחד בחוק לטובת הלקוח, המאפשר לו להתחרט ולהחזיר את המוצר שקנה או לוותר על השירות שקיבל בתוך 14 ימים מיום ביצוע העסקה, ולקבל את כספו בחזרה. עם זאת, אם חלה הרעה במצבו של המוצר שנמכר – זכאי הרוכל לנכות את שווי ההרעה ולהחזיר ללקוח את כספו תוך הפחתת שוויה של ההרעה במצב המוצר.

אחריות לנזק ללקוח, לעובד או לאדם אחר
במסגרת הפעילות העסקית עלולות להיגרם תקלות, למשל בשל איכות ירודה של המוצר או השירות או בשל בעיות בטיחות במקום העסק. אז מהי מידת האחריות שלך כבעלת העסק ומהם אמצעי הזהירות השונים שעליך לנקוט בהם? דעי, כי אם ייגרם ללקוחות נזק כתוצאה מחוסר אחריותך, יכול להיות שתצטרכי לפצותם. לכן, מומלץ לבחון את האפשרות להצטייד בביטוח אחריות מקצועית, ביטוח אחריות מוצרים פגומים וביטוח צד שלישי.

מהי האחריות שלי לאיכות המוצרים שאני מייצרת?
חוק האחריות למוצרים פגומים קובע, כי יצרן אחראי לנזק גופני שנגרם ממוצר פגום שייצר. באופן כללי ניתן להגדיר יצרן כמי שפעל לייצור המוצר או מי שהוא יבואן של מוצרים המיוצרים בחו“ל, או מי שהוא ספק של מוצרים שלא ניתן לזהות את היצרן שלהם.

האם אני יצרנית?
מרב היא קוסמטיקאית המשווקת תכשירים, המיוצרים על ידי חברה ישראלית מוכרת. במקרה כזה מרב לא תחשב ליצרנית לפי החוק. יחד עם זאת, מרב נוהגת להוסיף בעצמה לאחד המוצרים שהיא משווקת טיפות של שמן אקזוטי. לגבי למוצר זה היא תחשב כיצרנית, לפי ההגדרה בחוק.

מהו מוצר פגום?
כל מוצר אשר עלול לגרום לנזק גופני משום שהוא לקוי, או מוצר אשר השימוש בו מצריך אזהרות או הוראות טיפול, אשר לא ניתנו כלל או לא ניתנו במידה מספקת.

האם המוצר פגום?
מרב הקוסמטיקאית מוכרת משחה מיוחדת לטיפול באקנה. המשחה חייבת להישמר בקירור, שאם לא כן היא גורמת לאדמומיות חריפה. מרב מכרה את המשחה לליאת אולם לא ציינה בפניה ולא כתבה על האריזה שיש לשמור את המשחה בקירור. אם ליאת לא תשמור את המשחה בקירור ואם תסבול מאדמומיות חריפה לאחר השימוש במשחה, היא תוכל לתבוע את מרב לפי חוק האחריות למוצרים פגומים.
הכתוב לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי ואינו תחליף לייעוץ משפטי קונקרטי.

הדברים נלקחו מתוך "המדריך המשפטי להקמת עסק זעיר ולפיתוחו". להרחבה ניתן לעיין במדריך בשלמותו באתר התוכניות הקליניות של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב, תחת "התוכנית ליזמות עסקית וצדק כלכלי" http://www.tau.ac.il/law/clinics.