המאמר מוגש בחסות מט"י נתניה

אז איך נותנים ביקורת מקדמת???

הכותבת, ציפי ויינר-שטיינברג, הנה מנחת סדנאות עסקיות במט"י נתניה וארגונים. בעלת ניסיון כמנהלת מכירות מעל ל- 15 שנה במגזר העסקים וההייטק.

"את פשוט לא מאמינה איזו שיחה מעצבנת הייתה לי עם המנהל שלי עכשיו…" – זועפת יעל לתוך השפופרת. "הוא קרא לי לחדרו ישר כשנכנסתי למשרד וביקש להבין למה הפרויקט תקוע ושהוא מקווה ש"אני לא אאכזב אותו ושאתחיל להראות תוצאות!". חשבתי על כל הלחץ וההשקעה שלי בחודשיים האחרונים להניע ולתמרן בין המשימות והתפקידים השונים ואני חייבת להגיד שהוא פשוט הוציא לי את הרוח מכל המפרשים…!"

חשבתי על איך זה שלפעמים אנחנו כל-כך "תקועים" בכעס או אכזבה (הסובייקטיביים) שלנו לגבי אירוע מסוים כך שבזמן שאנו עסוקים ב"להוציא רסן" אנחנו מפספסים בגדול את ההזדמנות לתת משוב שיניע את העניין קדימה…

דבר אחד שחשוב לוודא עם עצמי לפני שאני נותן ביקורת: למה אני נותן את הביקורת/מה אני מבקר? מה אני מנסה להשיג? המטרה היא לבקר בכדי לשפר התנהלות ולא לפגוע באדם עצמו. אז לפעם הבאה כדי לעשות את זה הרבה יותר אפקטיבי אפשר לזכור את 3 האותיות הבאות – EPM:

EMPATHIZE – הבעת אמפטיה לצד השני. נסה להבין את נקודת מבטו. מה הוא רוצה, מה הוא מרגיש? למה פעל כפי שפעל? – ייתכן שתגלה זווית ראייה להתנהלות אחרת אשר תוביל לתוצאה הרצויה והיא שונה מהדרך בה אתה תיארת לעצמך את מהלך הפעילות. כדאי לבחון אופציה זו יחד.

Pinpoint The Problem – לתקוף את הבעיה ולא את האדם! להיות ספציפיים, להיצמד לעובדות ולמקד את מה בדיוק בתוך העניין לא מתנהל מאשר לומר בכלליות "זה" לא עובד/מתקדם.

Move Forward – ליצור מהלכים ספציפיים שיניעו קדימה מאשר להביע עמדה/דעה אשר לא מובילה לשום מקום (כך גם לבזבז את הזמן על "למצוא אשמים"… ).

והכי חשוב T=Timing! ביקורת או משוב צריכים להיאמר בתזמון שהוא נכון ל-2 הצדדים ובוודאי לא ישירות במהלך האירוע/ויכוח. למקבל הביקורת – בזמן שהוא קשוב ופינה את הזמן לכך ולנותן הביקורת – לאחר שרשם לפניו את הנקודות אותו יבקש להעלות, להיצמד אליהן ולא להיגרר לשיחות הקשורות לאירועים אחרים. זכרו שלמתן ביקורת יש אחריות גדולה ויש להיות פתוח לקבל גם נקודת מבט שונה בלי להיגרר לעימות אלא במטרה למצוא פתרונות משותפים. דרך טובה תהייה לזמן מראש שיחת משוב בנושא הספציפי ולתת גם לצד השני זמן לגבש רעיונות קונסטרוקטיביים.

בהצלחה!!!

בהשראת תיאוריית EPMT / מדעי ההתנהגות, אונ' סטנפורד