לחסוך ליום סגריר – טיפים לניהול עסק עונתי

שתפו את התוכן על החברים שלכם:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

דורון אלוש, יועץ עסקי מתוך עצמאי בשטח

ניהול עסק, כל עסק, מחייב את בעליו להיות בעל יכולות שונות ומגוונות. עבודה מול לקוחות, בנקים, ספקים, ניהול עובדים, ניהול מלאי, ניהול תזרים, תמחור נכון, שיווק ופרסום ועוד הינם מנת חלקו היום יומית של המנהל.כאילו לא די בכל אלו, ניהול עסק עונתי מצריך מבעל העסק יכולות נוספות, כשבראשן מודעות ושליטה עצמית גבוהות במיוחד.
במקרים רבים, כאשר בוחנים עסק במשבר מתברר כי אחד המאפיינים הבולטים בהתנהלותו העסקית הייתה פעילות ללא ראיה ארוכת טווח, אלא תוך "כיבוי שריפות". צורת פעילות זו אינה טובה לכל עסק, אולם לעסק עונתי היא עלולה להיות קטלנית.
העדר תכנון מראש, כולל בניית תחזית ריאלית של היקף הפעילות הצפויה בעונות השונות, גוררת אחריה רעות חולות העלולות להביא כל עסק, ועל אחת כמה וכמה עסק עונתי, עד לכדי סגירה.ניהול נכון של עסק עונתי מחייב הקפדה על הנקודות הבאות:ניהול תזרים – חלק, חלוקה נכונה, את כספי העסק בין כל חודשי השנה. בחודשים החזקים, בעלי עסקים רבים חשים ש"עלו על הגל" ומרשים לעצמם להשתמש בכל יתרת הזכות בחשבון. התנהלות מסוג זה עלולה להביא את העסק לקשיים תזרימים בחודשים החלשים, ואף לחדלות פירעון.ניהול מלאי – תכנן מראש ובצורה מושכלת את רמת המלאי הנדרשת בכל אחד מחודשי השנה בהתאם לתחזית הפעילות השנתית. העדר תכנון נכון, עלול להביא ל"מלאי מת" בחודשים החלשים ולמחסור בסחורה בחודשים החזקים.ניהול עובדים – אל תעסיק עובדים קבועים מעבר למינימום הנדרש בתקופות השפל. לקראת העונה החזקה, הגדל את מצבת כוח האדם בהתאם לצורך.מוצרים משלימים – הוסף מוצרים/ שירותים משלימים שימתנו את השפעת העונתיות אך כאלה שלא יפגעו באופי העסק ובתדמיתו. למשל, בעל גלידרייה יכול להציע ללקוחותיו קרפ צרפתי ומוצרי שוקולד בחורף.

הוצאות קבועות – הקפד על הוצאות קבועות נמוכות ככל האפשר, אפילו על חשבון גידול בהוצאות המשתנות וירידה בשיעור הרווח הגולמי. שיעור הוצאות קבועות נמוך יביא לירידה בנקודת האיזון של העסק ולמעבר קל יותר של התקופות החלשות. למשל, השתדל להפוך את תשלום שכ"ד להוצאה משתנה על ידי תשלום השכירות כאחוז מהמחזור במקום תשלום סכום קבוע.

הסדרת מסגרת אשראי בנקאית – דאג מראש למסגרת אשראי מתאימה בתקופה בה היקף הפעילות מרבי. קח בחשבון שהבנקאי לא שש להגדיל את מסגרת האשראי לעסק הנמצא בתקופה חלשה.

מיקום – בעסק המושפע מעונתיות עליך להקפיד במיוחד בבחירת מיקום. מיקום מרכזי עם תנועת לקוחות חזקה, מקל על השפעת העונתיות.

מבצעים – ניתן להקל על השפעת העונתיות במהלך התקופה החלשה בעזרת מבצעים אטרקטיביים ללקוחות. דאג לקדם מבצעים אלו בעזרת פרסום ושיווק מתאימים.

יוזמה – בחודשי הפעילות החלשים החל בפעילות יזומה בצורה תדירה. אל תמתין שהלקוחות יגיעו אליך – גש אתה אליהם. ירידים, אירועים ושיתופי פעולה עם גופים שונים הם דרכים נפלאות לשיפור המכירות והגדלת מאגר הלקוחות.
זכור, "צרת רבים נחמת טיפשים". לפיכך, הכן את העסק לחודשי הפעילות החלשים מבעוד מועד. מצב העסק לא ישתפר גם אם העונתיות משפיעה על כלל העסקים בענף בו אתה פועל.

5/5
סגירת תפריט