כיצד יכול המסטרמיינד לתרום לבעלי עסקים קטנים

שתפו את התוכן על החברים שלכם:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

מאת פנינה מילוא מאמנת אישית ועסקית, מט"י נתניה

מסטרמיינד או "רב מוח", כפי שהוא נקרא בעברית, הינו תהליך עבודה רב עוצמה לפיתוח עסקים שזוכה לתהילה מחודשת בשנים האחרונות. זוהי דרך עבודה המאפשרת אבחון והתערבות קצרי מועד ואינטנסיביים ביותר.
בימינו, בזמן של שינויים המתרחשים בקצב מהיר ושל בעיות מורכבות, יש חשיבות רבה בתהליך מהיר ורב
מימדי המאפשר פתרון בעיות על ידי סעור מוחות.

המונח מסטרמיינד הוטבע על ידי נפוליון היל בספרו "חשוב ותתעשר". לצורך כתיבת הספר הוא ראיין את 500 האנשים העשירים ביותר בארצות הברית, כדי ללמוד את סוד הצלחתם. אחד הסודות שאפיינו את כולם הייתה קיומה של קבוצת אנשים שליוותה אותם בדרכם. ההצלחה לא הייתה רק תוצאה של כישרון יוצא דופן של היזם
אלא גם תוצר של חשיבה קבוצתית.

בעל העסק הקטן סובל מבדידות מקצועית, הוא מושקע בעסק הקטן שלו רגשית, כספית ומקצועית. הוא חובש כובעים רבים בו זמנית : הוא החולם, המפתח, איש פיננסים, המבצע, המשווק, המפעיל והגובה. עומס רב מוטל עליו בכל שלב משלבי התפתחות העסק, החל מההחלטה על ההקמה וכלה בשלבי הצמיחה וההתפתחות כתוצאה מכך הוא חווה כתוצאה מכך הוא חווה, לא אחת, אי הבנה וחוסר תמיכה מצד בת הזוג והמשפחה.

בני המשפחה אינם מבינים מה דוחף אותו לקחת סיכונים עסקיים, להשקיע שעות כה רבות ולסכן משאבים כספיים. הוא אינו מובן לחבריו השכירים הנהנים מביטחון כלכלי, משכורת קבועה ומשקט נפשי. הם אינם מבינים מה מריץ אותו, מדוע אינו יכול, כמוהם, ליהנות מיציבות ומביטחון. הוא חושש לשתף בעלי עסקים אחרים שמא יעתיקו אותו, או יגנבו לו רעיונות.

בעל העסק יכול להיעזר ביועצים מטעם המט"י, או יועצים עצמאיים בהתאם לצורך, ללמוד ולהעשיר את עצמו בקורסים שיקנו לו ידע וכלים להם הוא זקוק בפתוח העסק. אך לא תמיד הקושי הוא בתחום אחד. לעיתים העסק סובל מקשיים מערכתיים או לקויים בתחומים שונים. בעל העסק אינו יכול להרשות לעצמו מבחינה כלכלית לקחת מספר יועצים, אך גם אם היה מסוגל זה לא היה תורם לעסק משום שלכל אחד מהיועצים תהייה ראייה חלקית על מה שמתרחש בעסק ויינתן פירוש שאולי אינו נכון.

תהליך המסטרמיינד מתאים לעסקים הנמצאים בקשיים מצד אחד, או לעסק המעוניין לשדרג את עצמו ולעלות למדרגה הבאה. עסקים מסוג זה זקוקים להסתכלות של מומחים מזוויות ראייה שונות, שיראו את העסק באופן מערכתי ודרך כל מימדיו. לכול יועץ יש אג'נדה מקצועית משלו, ראיית העסק רק דרך עיניו תמנע ראייה כוללת
ומערכתית של צורכי העסק הקטן.

המסטרמיינד המוצע מורכב מצוות יועצים כמו : רואה חשבון, עורך דין, איש שיווק ומאמן עסקי הצוות יושב תחת קורת גג אחת ומקשיב לדילמות שבעל העסק מעלה. בתחילה, כל משתתף מבטא את הדרך בה הוא רואה את הדברים דרך זווית הראייה האישית והמקצועית שלו לגבי המתרחש .והמאמן מתכלל את התהליך. אנשי המסטרמיינד
מפרים זה את זה באמצאות ראייה מקצועית שונה ומשלימה של ניתוח המציאות והבנת מקורותיה.

תוך כדי התהליך נוצר דיאלוג בין המומחים ומתפתח ידע חדש שלא היה קודם לכן אצל כל יועץ בנפרד . מתהווה
תמונה כוללת הנותנת אבחון רב מימדי. לא אחת משנים אנשי צוות המסטרמיינד את הגדרת הבעיה או את המיקוד.
הם מציעים דרך פעולה אותה צריך בעל העסק ליישם.

מודל המסטרמיינד אותו אני מציעה מבוסס על המודל של עופר בראייר שהועבר בקורס של "מיתוג וקריירה" .
זה הוא תהליך שיטתי ומובנה המבוסס על שלבים ועל מבט מזוויות ראייה שונות הנותנות תמונה שלמה וכוללת יותר.

המסטרמיינד מסייע לבעל העסק הקטן להתרומם מעל המציאות של העסק שלו, לצאת מתוך המעורבות הרגשית הגבוהה להסתכל עליו דרך עיניהם של אנשי מקצוע המתייחסים אל המצב מנקודות הראות שלהם .
עצם רב השיח בין מומחים מתחומים שונים, הרואים בדרך כלל תמונה חלקית של המתרחש, יוצרת תמונה מקיפה וברורה יותר. תוך כדי תהליך המומחים רואים אפשרויות נוספות ואחרות לטיפול בנושא ולקבלת החלטות איך ועם מי להמשיך את התהליך.

המסטרמיינד במתכונת זו הינו סוג של "חדר כושר " לעסק המביא להזרמת אנרגיה וחיזוק שרירים שונים המאפשרת במפגש קצר יחסית, להגיע לאבחון רב ממדי, להציע הצעות לפתרון ולהכין מיני תוכנית לפעולה.

דרך ניהול המסטרמיינד על פי עופר בראייר

המסטרמיינד מורכב משני שלבים – שלב ההכנה ושלב הדיון.

שלב ההכנה:

1. בעל העסק מכין דילמה בהתאם להנחיות ועקרונות שנקבעו מראש. אחר הגדרת הדילמה הוא יעשה ניתוח swot
( וחזקות, חולשות הזדמנויות ואיומים) לעסק שלו, שישלח למשתתפים במסטרמיינד.

2. יש לקבוע מנהיג לקבוצה שידאג להזמין את הקבוצה ,לתאם מקום, לשומר על הסדר ועל הזמן.

3. יש להכין פרוטוקול של דברי המשתתפים. בפגישות המסטרמיינד הראשונות בהן השתתפתי נרשמו הדברים וכולם קיבלו את הסיכומים. לאחר מספר מפגשי מסטרמינד הוחלט לצלם את המפגשים. יש ערך רב לצילום ולקבלת הדיסק המצולם על ידי בעל העסק. ללמידה יש עוצמה רבה יותר.

כידוע לתקשורת הלא מילולית שאינה באה לידי ביטוי בתיעוד הטקסט יש ערך רב מאוד, כשאדם רואה את עצמו, ואת תגובותיו הוא חווה מחדש את התהליך.

אחד הקווים המנחים של המסטרמיינד היא שתיקתו של בעל הדילמה. (במקרה זה בעל העסק). יש שלב בו הוא מתאר את המצב, עונה לשאלות הבהרה אך רוב הזמן הוא מקשיב ושותק. לשתיקה זו ערך רב כי בעל הדילמה אינו עסוק בלהסביר ולתרץ את מעשיו או התנהגותו.

המסטרמיינד עצמו:

1. בעל העסק (מזמין המפגש) מציג את הדילמה בקיצור.
2. 15 דקות לתיאור המצב.
3. 10 דקות לשאלות הבהרה לתיאור המצב.
4. 10 דקות ביקורת על המצב המצוי והרצוי .
5. 10 דקות של אופטימיות על האפשרויות הקיימות .
6. 10 דקות של רעיונות לפתרונות אפשריים.
7. 10 דקות ניתוח של היבטים רגשיים העלולים להפריע.
8. 10 דקות העלאת רעיונות מעשיים, בניית תוכנית בסיסית.
10 דקות אינטואיציה "יעבוד או לא יעבוד" .

סיכום הדברים יועבר למשתתפים תוך 48 שעות, לאחר 6 שבועות ידווח בעל המטרמיינד מה היו התוצאות. אחד
המשתתפים שיבחר ע"י הצוות יאמן את בעל העסק וילווה אותו על מנת לסייע לו להטמיע את התוכנית שנבחרה.

" מעשים גדולים אינם נעשים בכוח אלה בהתמדה" – סמואל ג'ונסון.

5/5
סגירת תפריט