יזמים מכדור הארץ ומעצבים ממאדים – בחירת מעצב לעסק שלך ויצירת תקשורת נכונה

שתפו את התוכן על החברים שלכם:
Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

יואב דריאל http://www.dariel.co.il מתוך עצמאי בשטח

כיצד תיצור תקשורת טובה יותר עם המעצב איתו אתה עובד?לרבים מבעלי העסקים והיזמים, מזדמן לעבוד עם אנשי מקצוע מתחום העיצוב, אדריכלים, מעצבים גרפים מעצבי מוצר, מעצבי פנים או מעצבי אירועים. לעיתים, מהתבוננות מהצד נראה כי מדובר בשני שבטים שונים המדברים בשתי שפות זרות.
ליצירת עיצוב טוב נדרשים שני צדדים: מעצבים מוכשרים ויזמים ממוקדים, היודעים להעריך את תרומת העיצוב להצלחת העסק. כאשר יש תקשורת טובה, גדל הסיכוי כי תהליך שיתוף הפעולה, יסתיים באופן מוצלח עבור שני הצדדים.
אנו מוקפים בדוגמאות מוצלחות לשיתוף פעולה כזה. מספיק להציץ במקרר הקיוסק הסמוך, על בקבוק הזכוכית של קוקה קולה, או להיזכר בתורים שנוצרו לפני החנויות במשך ימים לפני השקת מכשיר האיי–פון של אפל בכדי לראות כי עיצוב טוב יכול לתרום רבות להצלחה עסקית.חלק מעבודת העיצוב והתכנון הנדרשת מאיתנו כאדריכלים ומעצבים, מחייבת הסתכלות על הדברים "מחוץ לקופסה" ולעיתים "שבירה של הכללים". עם זאת, ניתן לקבוע כמה עקרונות ושלבים, שעבודה על פיהם, עשויה להביא לתהליך מהיר ויעיל עבור שני הצדדים.הבריףמומלץ לפתוח את תהליך העבודה על עיצוב העסק או החנות באפיון עיצובי (מכונה בשפה המקצועית "בריף" או לעיתים "פרוגרמה"). הבריף הנו למעשה תיאור החזון העסקי, הפרויקט, הגדרת המשימה והגדרת היעדים לתהליך. כאשר מדובר בעיצוב עסקים, ננסה לכלול אפיון של העסק, על המאפיינים הרכים והקשים שלו.
המאפיינים ה"רכים" מתייחסים בד"כ לערכים סובייקטיביים ורגשיים, אותם העסק או החברה משדרים או מעוניינים לשדר. אלו לא תמיד ערכים הניתנים להגדרה מדויקת אך ככל שנטיב לאפיין ולהגדיר אותם, נשפר את היכולת שלנו למקד את המסר ללקוח ובראייה רחבה יותר, את תפיסת הארגון הכוללת.ערכים רבים יכולים להיות מגוונים ויכולים להתייחס למגוון תחומים: משפחתיות כאשר מדובר בעסק משפחתי, ותק וניסיון כאשר מדובר בעסק ותיק, חוסן ועוצמה כשמדובר בעסק בעל הגמוניה בשוק שלו וכו'. מומלץ למצוא ערכים ומאפיינים ייחודיים התורמים לבידול העסק מול המתחרים ולא לגלוש לקלישאות כגון אמינות, מחיר הוגן, שרות טוב וכו'. אלו הם ערכי יסוד, שאנו מצפים לקבל כמובן מאליו, מכל מי שנעשה עמו עסקים…
מאפיינים קשים – מתייחסים לנתונים כמותיים ומדידים של העסק, היקף המכירות, נתח שוק בתחום הספציפי, מתחרים, אחוז לקוחות חוזרים, גודל ופריסת החנויות ונקודות המכירה, קהל היעד, בידול מול המתחרים וכו'.
בסוף הבריף, לאחר סקירה תמציתית (!) של המאפיינים, יפורטו השאיפות והיעדים העיצוביים.
הכנת הבריף עשויה להישמע כשלב מיותר וגוזל זמן, שאינו מקדם את התהליך והפרויקט. לעיתים קרובות אני נתקל בלקוחות המתקשים להגדיר וליצור את הבריף.במקרים כאלו, אנו, כמשרד אדריכלות ועיצוב, מסייעים ללקוח להגדיר את הבריף ובכך תורמים ליצירת שיתוף פעולה עמוק ופורה יותר עם הלקוח. בשלב זה נוצר גם "יישור קו" לגבי הציפיות והיעדים מהתהליך.
למעשה הכנת הבריף הינה הכנה של מפת דרך לתהליך העיצוב. כאן אנו קובעים את התשתית למסלול, מאין אנו יוצאים, מה הכלים העומדים לרשותנו? ובאלו נבחר להשתמש והחשוב מכל: לאן ברצוננו להגיע. ככל שהגדרת היעד והמטרה תהיה ברורה יותר, ממוקדת וממצה יותר, גדל הסיכוי כי התהליך העיצובי, אכן ישיג את המטרה.

בחירת המעצב

השלב הבא בתהליך הינו בחירת בעל המקצוע הספציפי. בשלב זה ליזם או למזמין העבודה תפקיד מכריע במערכת היחסים. לעיתים קרובות הוא אינו מודע לתפקידו, אך הדבר אינו גורע מחשיבות העניין. על היזם לדעת, לאפיין ולהגדיר בצורה טובה, מהי המשימה הנדרשת, מהו השרות ומיהו בעל המקצוע אותו אנו מחפשים. ככל שנאפיין טוב יותר את הצרכים, כך יהא לנו קל יותר למצוא לכך מענה. בשלב הבחירה עלינו להחליט מהי המשימה, מה התוצרים הנדרשים לנו, האם אנו מעצבים תדמית לעסק חדש? שלט, פלייר מוצר חדש או עיצוב חנות.
לאחר שהחלטנו מה נדרש לנו, מגיע השלב בו נגדיר איזה סוג מעצב אנו מחפשים. מה היכולות החשובות הנדרשות ממנו? מה הניסיון הרלוונטי הנדרש לו לדעתנו? מומלץ בשלב זה, להיפגש עם יותר ממועמד אחד. הפגישות עצמן עשויות לתרום לנו כיזמים, להרחיב את נקודת המבט וזווית ההשקפה לגבי הנדרש לנו. להאיר נקודות ואפשרויות נוספות ולהציג סגנונות עבודה שונים.
באם נגיע מוכנים ונדע מה אנו רוצים, יהיה לנו קל יותר לבצע את תהליך ה"שופינג". נוכל להשוות בצורה נוחה יותר בין החלופות, להחליט מהן הנקודות העקרוניות ועל מה אנו יכולים להתפשר.
לאחר או בעת הבחירה, מומלץ להגדיר, כמקובל מול כל ספק, מוקדם ככל האפשר ובצורה מפורטת, את אופן העבודה, התוצרים הנדרשים, מועדי התשלום ולוח הזמנים. העבודה מול מעצב דורשת קרבה, שיתוף ואמון, מומלץ להגיע אל התהליך כאשר "השולחן נקי" ממנהלות ואנו פנויים לעבודה.
בתחומי עיצוב העסקים, עיצוב החנויות, המסחר והקמעונאות, ניתן לראות את תהליך העיצוב כמעין סוג של עבודת תרגום. עולם העיצוב הוא למעשה שפה המתקשרת מסרים, בצורה שאיננה מילולית, אלא דרך אמצעים כגון צבע, צורה, קומפוזיציה, גודל ופרופורציה. מזווית זו ניתן לראות את תפקיד המעצב, כמתרגם של הבריף – תמצית העסק, החברה ויעדיה לשפה העיצובית, באופן שהעיצוב אכן ישקף ויתמוך למעשה במסר אותו החברה מנסה או שואפת להעביר לעולם.
לסיכום ניתן לומר כי עיצוב חנות, לוגו או מוצר מעוצב היטב, הנו מקום מפגש מוצלח של מעצב מוכשר ויזם ממוקד. המקוריות והרעננות המחשבתית, אינם אחריותו של המעצב בלבד. רעיון יזמי ועסקי מקורי, בשילוב של תרגום עיצובי מוצלח ורענן, הינם המפתח ליצירה והקמה של עסק מצליח ומעוצב היטב.

5/5
סגירת תפריט