אימון יזמים ובעלי עסקים בעלי הפרעות קשב וריכוז (ADHD / ADD)

שתפו את התוכן על החברים שלכם:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

על מנת להצליח להקים ולנהל עסק עצמאי – נדרשים מהיזם מספר כישורים ותכונות אישיות , הכוללים :

א. נחישות ,התמדה והתמקדות במשימות ; השקעת מאמץ לאורך כל הדרך תוך דחיית סיפוקים.
ב. עבודה לפי תכנון : הגדרת יעדים ריאליים, גיבוש דרכים ולו"ז להשגתם.
ג. ניהול עצמי אפקטיבי ויעיל ; הנעה-עצמית, מיצוי הזמן והמשאבים האחרים.
ד. נכונות ליטול סיכונים ולצאת אל האתגר הלא-ידוע, מתוך אמונה בהצלחה
ה. יכולת ללמוד ולהפיק לקחים מהניסיון האישי ומניסיונם של אחרים;
יכולת להיוועץ באחרים ולגייס עזרה מתאימה , בהתאם לצרכים.
ו. יזמה , יצירתיות וגמישות – על מנת ליצור בידול ויתרון תחרותי. שמירה על ערנות מתמדת כלפי הסביבה המשתנה ,דרישות השוק והמתחרים בענף; וזיהוי הזדמנויות
ז. תקשורת טובה עם הלקוחות, הספקים והעובדים בעסק.

חלק מהמבוגרים הפונים להקמת עסק עצמאי – עושה זאת אחרי שורה של תסכולים ואכזבות מהעבודה כשכירים , החלפת מספר מקומות עבודה וחוסר יציבות תעסוקתית.
אצל כ- 15% מהם – מדובר בהיסטוריה תעסוקתית בעייתית על רקע של הפרעת קשב וריכוז(ADD/ADHD) ; הגם שלא תמיד היא אובחנה.

הפרעת קשב וריכוז הינה לקות מולדת, שסימניה הופיעו אצלם כבר בילדות המוקדמת. חלקם, בזכות יכולותיהם הגבוהות והדמויות המעצבות שהקיפו אותם- צלחו את מערכת החינוך הסטנדרטית, ואף השיגו השכלה אקדמית .
חלק אחר- נפלט ממערכת החינוך , בהרגשת כשלון ועם דימוי-עצמי פגוע ; ונקלט בשוק העבודה , לעיתים בלי הכשרה מקצועית כלשהיא.

רבים מהסובלים מלקות קשב וריכוז – הינם בעלי לקויות למידה נוספות , המתבטאות בדר'כ בקשיים בקריאה ובכתיבה , קשיים בזיכרון לטווח-הקצר, תפקודים-ניהוליים לוקים וקושי בתפקודי הרצף.
אל הקשיים הללו – מתלווים קשיים נוספים, רגשיים וחברתיים ; הנובעים הן ישירות מאופי הלקות; והן כתגובה לקשיי ההתמודדות ולדחייה שחוו עד כה.

בעשרות השנים האחרונות- חלו בעולם העבודה שינויים מרחיקי לכת, המתבטאים, בין היתר, בעליית הדרישות להשכלה ולהכשרה מקצועית מעמיקה,ושימוש אינטנסיבי בקריאה ובתכתובת.

בנוסף- ב"כפר הגלובאלי" צריך לתקשר בשפה זרה (אנגלית, לפחות) עם עמיתים מחו"ל ; להסתגל ולהתאים את ההתנהלות התקשורתית והעסקית לתרבויות אחרות, השונות מאד מזו שבארץ.
לרוב האנשים המתקשים בתפקודי השפה – קשה יותר לקלוט שפה זרה, והם מתקשים בקריאה, הבנה וכתיבה של הוראות וחומר באנגלית.
חלקם מגלה נוקשות וחוסר גמישות , המקשים על התקשורת עם אנשי-עסקים מרחבי הגלובוס.
יוצא ,איפוא, שגם אם העובד בחברת ה-הייטק , למשל, הינו אדם חרוץ, מוכשר ובקיא בתחומו – הוא יתקשה מאד ליצור תקשורת אפקטיבית ולרקום קשרים בין-אישיים פוריים עם עמיתיו בסין, יפן ,גרמניה או אפילו בארה"ב . הממונים עליו יימנעו מלשגר אותו לחו"ל , וקידומו בחברה- יתעכב.
עובד כזה יחוש תסכול עמוק, קיפוח, חוסר- הגשמה ופגיעה בערך-העצמי.

מהם המאפיינים העיקריים של לקויי קשב וריכוז, וכיצד הם עשויים להשפיע על תפקודם והצלחתם בעבודה ?

ADHD הינה לקות הרווחת בעיקר אצל גברים. זו אינה הפרעה של "יכולת" אלא הפרעה של "ביצוע", ומאחר שהיא מולדת- היא אינה חולפת .

הסימפטומים הרווחים ביותר הם :

1. קושי בניהול זמן: דחיינות , איחורים , אמדן זמן לקוי, ואי-עמידה בלו"ז המתוכנן.
2. רמת-אנרגיה גבוהה : פעלתנות, תזוזתיות, נטייה להשתעמם בקלות
3. אימפולסיביות : פעולה "מהבטן" מבלי שהושקעה די מחשבה מטרימה
4. קושי בקשב וריכוז :נטייה להיסח-הדעת ו'התנתקויות' , אי הבחנה בין עיקר לטפל, קליטה סלקטיבית וחלקית של גירויים מהסביבה, קושי להתמיד ולשמור על ערנות.
5. אי-סדר ואבדן חפצים
6. שכחנות עקב בעיה בזיכרון לטווח הקצר .
7. חוסר איזון-רגשי : התפרצויות ,ומצבי-רוח משתנים , שחיקה מהירה
8. התנהלות כספית בעייתית ונטייה לפזרנות
9. קשיים בניהול מערכות-יחסים בין-אישיות :אי הקפדה על נהלים, התנהגות שלא בהתאם לנורמות המקובלות, קשרים שטחיים ולא עמוקים , קוצר רוח וחוסר
סובלנות, ,התערבות בפעילותם של אחרים, חוסר הקשבה וכניסה לדברי הזולת , ועוד

אין אפשרות להרחיב ולפרט כאן כיצד כל אחד מהסימפטומים הנ"ל – מחבל בהצלחתו של עובד בעל ADHD בעבודה, ולכן אמחיש זאת בדוגמא.

נועם, טכנאי העובד ב"רצפת הייצור" של מפעל אלקטרוניקה – אחר גם היום לעבודה.. כמעט מידי בוקר- הוא מגיע למפעל מתנשף , ובמקום להתנצל- יש בפיו שלל תירוצים וטענות כלפי סדרי התחבורה לאזור. לא פעם מסתבר לו כי שכח להביא את צרור המפתחות שברשותו. ה"בוס" שלו כבר העיר לו על כך פעמים אחדות, והסביר לו כי האחור והשכחה שלו פוגעים גם בעבודתם של יתר העובדים במחלקה.
נועם הוא עובד חרוץ ומשתדל. בגלל אמדן זמן והתנהלות לקויים – הוא מאחר-סידרתי לעבודה, מכעיס את הבוס , וניראה מגוחך ב"תרצנות" המלווה את איחוריו ואת אבדן החפצים שלו.

בזמן הגעתו של נועם לעבודה- נמצא ה"בוס" כבר בעיצומו של תהליך ארגון העבודה, והוא ממהר "להמטיר" על נועם הוראות פעולה מורכבות , בנוסח : "תביא את …אל…ותגיד לו ש…ואם אין שם את ה… אז תזמין עוד מהמחסן, ותמלא את הטופס המתאים. תשים לב שעד השעה… צריכים המוצרים להגיע אל… כשהם…".
בניסיון נואל לעמוד בציפיות מתחיל נועם מיד בביצוע, אולם 'קופץ' מדבר לדבר, מבלי לסיים את המשימות במלואן, ומבלי להתייחס לסדר העדיפויות והקדימויות.

נועם לא אובחן מעולם כ-ADHD ואינו ער לכך שבניגוד לעובדים האחרים- קשה לו לזכור ולהפנים את כל פרטי ההוראה המורכבת של הבוס. נועם נגש מיד לבצע את דרישות ה"בוס" אולם חלק מהפרטים- 'נשמט' מזיכרונו. בנוסף- הוא "שכח את עצמו" בשיחה עם המחסנאי, תוך שהוא מתאמץ לסייע בידו לפרוק סחורה שאך הגיעה.
נועם ניראה תמיד 'טרוח' ומרגיש 'לחוץ' מרוב עבודה ; אולם אינו עומד בציפיות ממנו :
בצהרי היום, מסתבר ל"בוס" שחלק מהוראותיו כלל לא בוצע, שהטפסים מולאו ברשלנות, ושהפיגור של נועם בלו"ז המתוכנן- אינו מאפשר עמידה ביעדי המחלקה כולה…
אין פלא שבתפקודו הנוכחי- נוצרה לו תדמית של רשלן שאין לסמוך עליו…

ה"בוס" ה'לחוץ' גוער בו על כך. נועם המתוסכל והמאוכזב מעצמו- אינו מקשיב לטענות עד סופן ו- "מגיב מהבטן" ; בלי שמירה על הדיסטנס המקובל , ובנוכחות עובדי המחלקה האחרים…
אחרי יום-עבודה שכזה- אין פלא שנועם חוזר הביתה בתחושות קשות של כעס,אכזבה, תסכול, שחיקה ואבדן-ערך.
לא מן הנמנע שה"בוס" לא יבליג בסלחנות על ה"התנפלות" של נועם עליו, ויחתור לפטרו. נועם יחווה שוב דחייה וחוסר יציבות בעבודה. תאבד לו תחושת הביטחון שמעניקות השייכות והקביעות בעבודה. הוא יתקשה למצוא מקום עבודה חדש, בגלל ה"המלצות", של המעביד הקודם, וייאלץ להתפשר על מנת לא להישאר מובטל.
לחילופין, יתכן שמתוך מטרה להימנע מחיכוכים עם הממונים,ליצור לעצמו חוויות של הצלחה ולהגשים את עצמו – עשוי נועם להחליט על עזיבת מקום העבודה ופתיחת עסק עצמאי.

למה דווקא בעלי ADHD מתאימים להיות יזמים-עסקיים?

בעלי ADHD מתקשים יותר לשרוד במקומות עבודתם לאורך זמן, נוטים יותר מאחרים להיות מפוטרים, ולחוות תקופות של אבטלה.
זאת בשל תפקודים ניהוליים לוקים, קושי בפענוח של הפוליטיקה האירגונית ונורמות ההתנהגות, קושי בתפקוד בהתאם לכללים ולהוראות, נטייה להשתעממות ואיבוד עניין לאחר תקופת-מה, ועוד.

מאידך- מאופיינים בעלי התסמונת ביצירתיות, יוזמה, חיפוש ריגושים חדשים, נטייה להסתכנות, פעלתנות ורמת אנרגיה גבוהה.
להקים עסק עצמאי הוא אתגר היוצר עניין ועשייה אינטנסיבית ומגוונת.
בצד ההסתכנות שבויתור על בטחון , קביעות ויציבות- מאפשר ניהול עסק עצמאי ליזם לנצל את ניסיון חייו, ולהביא לידי ביטוי את שאיפותיו וכישוריו.
זוהי בהחלט עשויה להיות דרך להגיע למימוש עצמי מיטבי ; בצד גמישות בזמני העבודה וסיכוי להשתכרות משופרת.

המקרה של עודד, עצמאי , בעל זיכיון לקו-שיווק של כלים חד-פעמיים לבתי-עסק:
שוק הכלים לשימוש חד-פעמי הוא שוק תחרותי, בו הלקוחות נאמנים למחיר הכוס ולא לספק… עודד ,בעל ADHD , נשוי-טרי בן 32, נמרץ ובעל חזות נאה, המתגורר בשכירות בדירה קטנה במושב "אודים" היוקרתי. לבעלי המפעל יש אינטרס להעסיק את המוכר הטוב ביותר , שהיקף מכירותיו יעלה בהתמדה, ושלקוחות לא יעדיפו ספק אחר על פניו. עבודתו של עודד כרוכה בנסיעות רבות, והוא צריך להחזיק ברכב מסחרי.אזור השיווק שלו משתרע בין נתניה לעתלית. שעות עבודתו צריכות, כמובן, להלום את שעות העבודה המקובלות במשרדי לקוחותיו.גובה שכרו מחושב כ-% מהמכירות שעשה.
בגלל נטייתו להשתהות במטה "עד לדקה ה-90"- מתעמת עודד עם אשתו, אינו מספיק לאכול או לארוז לעצמו ארוחת בוקר, ויוצא ליום-עבודה שמסלולו, בדר'כ, לא תוכנן מראש.
עודד משקיע שעות עבודה ארוכות, מידי יום, רובן "מאחורי ההגה", וחוזר הביתה מותש, בלי אנרגיות לצאת ולבלות.
מאחר שלא אכל ולא הצטייד במזון ומשקה – הוא נאלץ לרכוש אותו "על-הדרך", ולהוציא סכום כסף חודשי נכבד, ( שאין לו בשפע), על אוכל שאינו תמיד מזין והיגייני…
עודד אמור לפקוד את לקוחותיו לעיתים קרובות ,כדי לספק להם את פריטי הסחורה, לפני שהמלאי שברשותם אוזל, ולגרום להם להזמין פריטי סחורה נוספים. אולם קרו לו מקרים בהם בהגיעו ללקוח, הסתבר לעודד שהוא כבר רכש סחורה דומה ממתחרה… מעבר לאבדן ההכנסה – נאלץ עודד להסביר עובדה זו לבעלי המפעל ממנו הוא "מושך" את הסחורה…
בנסיעותיו באזור השיווק אמור עודד להרחיב, ביזמתו, את מספר לקוחותיו, ע"י פנייה ללקוחות פוטנציאליים חדשים ; אפילו כאלה שעד כה רכשו סחורה ממתחריו.
על-מנת להרשים ולהשיג לקוח חדש- נדרשים קסם-אישי,תקשורתיות טובה, השריית אמינות ו-הצעה אטרקטיבית ..רק כל מספר פניות בהן נידחה – מצליח עודד להוסיף עוד לקוח אחד. המאמץ הנדרש ממנו, שלא תמיד נושא פרי- מתסכל אותו, ולעיתים הוא שוקע בייאוש ,המוטיבציה שלו יורדת, והוא "עושה הפסקה" בת כמה ימים.
מידי פעם , כשהוא ממלא מחדש את מיכל הדלק שברכבו- מעיף עודד מבט בספידומטר, ונדהם נוכח הקילומטראז' העצום שהוא גומע , באזור-חלוקה כה מוגדר.
אשתו טוענת בפניו כי אילו היה מתכנן מראש את מסלול נסיעותיו – היו נחסכים ממנו קילומטרים רבים של נסיעות יקרות ומעייפות, והטנדר שלו היה מתבלה פחות…
בביקוריו אצל לקוחותיו- אמור עודד גם לספק סחורה, כנגד חשבוניות, וגם לבצע את הגבייה. בגלל קשייו בארגון וסדר- הוא מאבד לעיתים חלק מן המסמכים ; ואף לחזור אל לקוח ששלם בצ'ק, ולבקש ממנו צ'ק חליפי, כנגד זה שאבד לו…
בנוסף- מידי חודש בחודשו- צריך עודד לעסוק בהנה"ח: להתחשבן מול מנהלי המפעל, להגיש דו"חות למע"מ אחת לרבעון ,להתנהל מול רשויות מס-ההכנסה והביטוח הלאומי, לשלם דמי-שכירות ומיסים עבור דירת מגוריו וכיוצ"ב. מלאכות אלה –מורטות את עצביו,הוא דוחה את הטיפול בהם ככל שניתן, והביצוע שלו – כמעט תמיד רשלני.

הדוגמא של עודד ממחישה חלק מהקשיים המאפיינים עצמאיים ככלל, ובעלי ADHD בפרט. העבודה בשיווק ובקידום-מכירות מביאה לידי ביטוי את יכולותיו ואת צרכיו האישיים של עודד : העבודה מתנהלת במרחב, מחוץ לכותלי משרד-סגור, ומאפשרת גמישות, עצמאות ויוזמה-אישית. הנמרצות והחן האישי שלו- מסייעים לעודד להרשים את לקוחותיו ואף את בעלי המפעל ממנו הוא 'מושך' את הסחורה.
יחד עם זאת- קשייו בניהול-עצמי – ברורים ומתבטאים ב-
העדר תכנון-מוקדם
ונכון של מסלול נסיעותיו ותכיפות-ביקוריו אצל לקוחותיו,
באי-סדר של הניירת העסקית ועמידה בנוהלי רשויות המס,
בהתארגנות אישית לקויה לקראת יום-עבודה ;
בשכחה של פריטי-סחורה מיוחדים שהוזמנו ממנו,
וכן באי-ויסות-רגשי, ובקושי לשמור על רמת המוטיבציה והעשייה.
הללו פוגמים מאד בתפקוד ובהישגיו , ברמת ההשתכרות שלו, בסיפוק ובהגשמה העצמית שלו, ובדימוי שלו בעיני עצמו והאחרים.
אילו היה עודד מגייס סיוע מאדם אחר, כדי התמודד עם הפרטים הקטנים, הצעדים הפורמאליים, הניירת, המעקב, תזרים-המזומנים. אילו היה נעזר באמצעים טכנולוגיים (רישום ביומן, מחשב-נייד, מפה או GPS ,שעון מעורר וכיוצ"ב) היה יכול "להשלים" את התפקודים והמיומנויות המהווים אצלו נקודות תורפה, ולהבליט את יכולותיו ויתרונותיו. נאלץ

במה יכול האימון לסייע ליזמים הלוקים ב- ADHD ?

מאמן מקצועי המבין את הלקות- ילווה את היזם באינטנסיביות; יתמוך בו ויסייע לו בהעמקת המודעות העצמית ובזיהוי תחומי הכוח ונקודות התורפה .
בתהליך האימוני הם יבחנו את שאיפותיו והעדפותיו של המאומן, יגבשו חזון ויגזרו ממנו צעדים קונקרטיים.
המאמן מלווה את היזם במשימות השונות שעליו לבצע, ו'מניע' אותו להמשיך ולהיות פרואקטיבי, כשחלה 'נפילה' במוטיבציה ובעשייה. הוא מונע ממנו לפעול באימפולסיביות , ו'מחזיר אותו לתלם' בכל פעם שהוא סוטה מהמטרה אליה הוא חותר.
התייחסות מיוחדת באימון בעלי ADHD יש לניהול הזמן: עבודה מתוכננת לפי סדר החשיבות והדחיפות, הימנעות מאיחורים ומדחיינות, ניצול אפקטיבי ויעיל של הזמן .

המאמן מקנה לאדם עם – ADHD אסטרטגיות של עבודה עפ"י תכנון-מוקדם ובקרה של התוצאות . הוא מסייע לו בקבלת החלטות, ובלקיחת סיכונים מחושבים, תוך הקטנת מרכיבי חוסר-הוודאות. הוא בודק עמו במי הוא יכול להיעזר, או לחילופין- עם מי לרקום שותפות-עסקית.

המאמן עובד עם היזם על שיפור המיומנויות השונות, כמו : יישום של רוטינות בהתנהלות השגרתית שלו , השלטת סדר ואירגון בחפצים ,בניירת העסקית, ובחשבונות הבנק.
המאמן מקנה ליזם טכניקות לזכירה ולמניעת אבדן של פריטים , כמו :מפתח, מסמך, או כלי-עבודה .
המאמן בוחן עם היזם את אפשרויות הטיפול התרופתי , במטרה להביא להטבה בטווח הקשב ויכולת הריכוז שלו.
התהליך האימוני עשוי לכלול גם התבוננות ועיבוד חדש REFRAMING של ניסיונות העבר, מתוך קבלה וסלחנות; ובמטרה להפיק מהם תובנות שתשרתנה אותו בדרכו העתידית.
מטרת ההתנסויות בתהליך היא ליצור חוויות של הצלחה כדי "לרפא" את הדימוי העצמי הפגוע.

המאמן עוסק גם בשיפור ההתנהלות החברתית והתקשורת הבין-אישית של המאומן.
זאת במטרה להביא ליתר שליטה-עצמית בהתנהגותו, שימנע מתגובות אימפולסיביות ולא מחושבות , ההרסניות ליחסים עם הלקוחות/העובדים/הספקים . המאמן יתרגל עם היזם דרכים להשגת וויסות-רגשי ,ולשיפור יכולת ההקשבה ואופן ניהול השיחות.
האימון מתייחס לכל תחומי-החיים, כולל יישום אורח חיים המקדם בריאות וחיוניות : שינה, אכילה , פעילות גופנית.

לסיכום:
בחברה המערבית- יש לעבודה חלק חשוב בגיבוש הערך העצמי שלנו, והשפעה רבה על רמת ההשתכרות והסטטוס החברתי.
אין ספק שלא כל יזם ניחן בכל רשימת הכישורים והתכונות המופיעה בתחילת המאמר.אולם יזמים בעלי לקות קשב וריכוז (ADHD) – יתקלו ביותר קשיים בהקמה ובהרצת העסק שלהם, גם אם הרעיון העומד בבסיסו- הינו מקורי ובעל דרישה-פוטנציאלית טובה בשוק. האימון הוא תהליך אינטנסיבי, ישיר ומעשי, המשלב למידה ופעולה . למידה של המאומן על עצמו, על תחומי החוזק והתורפה שלו ; על הדברים שמטעינים אותו ושמפרקים אותו מאנרגיה. במהלך האימון הוא ילמד ויישם מיומנויות חליפיות , במטרה לשכלל את התפקוד בהווה ובעתיד.
כך תבואנה האיכויות של המאומן לידי ביטוי אופטימלי ויתעצם הדימוי העצמי שלו.

5/5
סגירת תפריט